Lavkarbo, Oppskrifter, Vegansk / vegetar
Comments 3

Mmmm…grateng!

Mikset sammen noe greier her en dag og resultatet ble nydelig! Gjentok suksessen i går, men glemte å ta bilde.. Her er iallfall oppskriften:

Tomatsaus:

  • 400 g karbonadedeig (kan sløyfes for vegetar)
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 1 boks/glass tomatpurè
  • 1 løk

Fyll/topping:

  • 1 squash
  • 6-10 sjampinjong
  • 1 pose bladspinat
  • Jarlsbergost
  1. Stek karbonadedeig. Surr løk, tilsett karbonadedeig og ha i tomat. Småkok 5-10 minutter. Smak til med salt, pepper, oregano, basilikum, chili og hvitløk etter smak. Jeg liker mye hvitløk og chili!
  2. Skjær sopp og squash i skiver, stek i stekepanne og legg nederst i en smurt, ildfast form. Legg et tjukt lag med spinat over og deretter tomat-/kjøttsausen over der. Topp med ost og stek i ovnen på 200 grader til osten er gylden. Det blir mye vann/væske til overs i bunnen av formen. Dette kan evt. helles av før servering.

Tips: Gratengen kan gjøres om til en lasagne ved å tilsette lasagneplater før steking. Kan også serveres med kokt pasta (gjerne fullkorns) og/eller salat.

Tips: Uten pasta er gratengen en god lavkarbomiddag

3 Comments

  1. Igår laget jeg en vri på denne som anbefales.
    Jeg hadde spinaten blandet i selve kjøttsausen og brukte tynne skiver av squash og aubergine som lasagneplater. Det var skikkelig godt, og nå vet jeg ikke om det var frykt for represalier eller ærlighet, men også Ørjan sa han likte det. Til tross for skepsisen da jeg sa jeg skulle lage «lasagne» uten lasagnepulverpose. Det var visst en ny opplevelse ;-)

    Lik

  2. Hehe, han spiste min lasagne med squash og aubergine sist jeg var i Oslo, men den var med lasagneplater og uten spinat. Han har bare godt av at du lager nye ting til han. Litt vitaminer er bra ;)

    Satt faktisk og tenkte at jeg skulle lage lasagne med squash som lasagneplater på bussen i går så nå må det gjøres! :)

    Lik

Legg igjen en kommentar

