Saftige, glutenfrie rundstykker

Endelig har jeg funnet en oppskrift på glutenfrie rundstykker som også min kjære likte. Ikke verst! Oppskriften fant jeg på Elin sin fine blogg, og orginalen er funnet i en utgave av Hjemmet.

Jeg gjorde det samme som Elin og erstattet hirse med valnøtter. I tillegg hadde jeg for lite Jytte Teff-mel og blandet derfor det jeg hadde av Jytte-mel slik at det totalt ble 200 gram. Jeg hadde heller ikke glutenfrie havregryn og siden jeg tåler litt gluten, brukte jeg heller opp de økologiske havregrynene jeg hadde stående.

I følge Wikipedia er havre i utgangspunktet glutenfritt, men den kan bli forurenset gjennom så- eller produksjonsprosessen slik at den ikke lenger kan kalles glutenfri. Havre inneholder dog mye mindre gluten enn hvete og andre kornsorter.

Oppskriften inneholder egg, men den er uten melk. Dersom du har nøtteallergi bruker du hirse og ikke valnøtter.

Rundstykker uten melk og gluten (ca 14 stk)

  • 250 g glutenfrie havregryn
  • 100 g Jytte Orginal
  • 100g Jytte Teff
  • 50 g hirseflak eller hakkede valnøtter
  • 1 dl solsikkerfrø
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 ts salt
  • 2 ss bakepulver
  • 3 egg
  • 1/2 dl raps- eller olivenolje
  • 3 dl eplejuice (jeg laget juice selv av økologiske epler)
  • 4-5 dl vann
  1. Tilsett linfrø, sesamfrø og solsikkefrø i hurtigmikser sammen med eplejuice og kjør i ett minutt. Dersom du bruker valnøtter i deigen, har du de også oppi hurtigmikseren.
  2. Bland resten av ingrediensene i en bolle og rør til alle ingrediensene er godt blandet. Deigen skal være klissete og litt løs.
  3. Kle et stekebrett med bakepapir og lag rundstykker med en sleiv og en slikkepott. Strø over frø og/eller kjerner etter ønske. Stek rundstykkene på 250 grader i ca 20 minutter. La de kjøle seg ned litt før du deler de.

4 kommentarer

Lagret under Brød, Frokost

4 Svar til “Saftige, glutenfrie rundstykker

  1. åååh så deilige og fiberrike de så ut :d mmm

  2. Eva

    Disse vil jeg prøve. Men hvor får man tak i jyttemel?

    • De har Jytte Orginal på Meny og Lerøy mat (i Bergen). Hele utvalget av Jytte-mel finner du på Kinsarvik, men tror det er litt dyrere der…

Legg igjen en kommentar

