Bergenske restaurantfavoritter

Det har blitt lite restaurantanmeldelser den siste tiden, men det vil ikke si at vi ikke har vært ute og spist. Her kommer et lite knippe med mine bergenske favoritter.

Barfot (Magnus Barfotsgate) spiser jeg helst lunsj og kokken har aldri skuffet meg uansett om det er omelett eller noe mer fancy jeg spiser. Rettene tilfredstiller enhver smaksløk og vi har vært fornøyd hver gang. Prisene er det heller ikke noe å si på. Et annet pluss er at de i tillegg til menyen har en tavle med dagens retter på og disse skiftes ut stadig vekk. Anbefales! (Og kjære kokken på Barfot; ikke slutt! Og om du gjør det, meld fra hvor du går)

Yr åpnet for rundt et år siden i Marken og serverer god mat laget av rene råvarer. Vi spiste valentinesmiddag der og var storfornøyd. Lokalene ligger i 2.etasje og er lyse og trivelige. Et annet alternativ når man skal litt opp i pris, er gastropuben Jacobs. Også her får man gode smaker laget av skikkelige råvarer. Enkelte av servitørene kan virke litt sure, men jeg har funnet ut at de bare er litt sære.

Bildet er lånt fra groupon.no

Istanbul ligger på hjørnet Østre Skostredet/Domkirkegaten og er en tyrkisk restaurant med pizzaservering/take-away. Stedet ser mest ut som en pizza/kebabrestaurant utenfra, men det er både rent og pent når man først kommer innenfor dørene. Vi har fått hjelp av en kjempehyggelig servitør flere av gangene vi har vært der, maten vi får er kjempegod og porsjonene store. Prisene ligger på rundt 150 kr for en hovedrett og da får man brød, salat og dressinger mens man venter. Anbefales!

Den økologiske kafeen/restauranten Pygmalion (Nedre Korskirkealmenning) går jeg hovedsakelig på nettopp fordi den er økologisk og jeg mener de har litt å hente på enkelte av rettene de serverer, samt servicen. Allikevel en god matopplevelse og jeg anbefaler scampisalaten, vegetarlasagnen og pannekakene. Lokalene er også trivelige og det er koselig å sitte utenfor når været tillater det (selv om gaten for øyeblikket er en byggeplass).

Ichiban Sushi

Jeg har tidligere skrevet om den lille sushisjappen Ichiban (Håkonsgaten) og mener fremdeles at den er den desidert beste i Bergen (selv om jeg ikke har vært på Soho enda). Sammenlignet med dyrere steder tar Ichiban seg bryet med å lage rettene lekre og det er en fryd for øyet å spise her. Lokalet har få sitteplasser, men det pleier å være mulig å få kapret en plass dersom man ikke vil ta med maten hjem. Og det jeg liker aller best med Ichiban er at de ansatte er så smilende og blide og hele gjengen (de er ofte 5-6 personer på jobb) tar seg bryet med å si både hei og hadet til gjestene. Sjekk ut hjemmesiden dere HER og bli inspirert (les: sulten).

Den svenske restauranten Naboen er også en gammel favoritt. Jeg liker best å spise kjøttboller til 98 kroner i restauranten hvor det er hvite duker og profesjonelle kelnere. I kjelleren har de bar hvor man også kan bestille mat fra barmenyen. I restauranten kan man i tillegg til barmenyen, få dyrere og flottere retter. I følge min kjære har Naboen et av Bergens beste kjøkken og etter min mening stiller de iallfall høyt oppe på listen i sin prisklasse. Jeg har tidligere skrevet om Naboen HER.

Vil du lese flere restaurantanmeldelser fra Bergen og Oslo – trykk HER.

7 kommentarer

Lagret under Bergen, Kafeer og utesteder, Restauranter og spisesteder

7 Svar til “Bergenske restaurantfavoritter

  1. CK

    Ja, vi er enig som vanlig, Helene :O)

  2. Her var det en del nytt å prøve ut. :)

  3. Det er mye god mat i Bergen :)

  4. Etter din anbefaling skal Barfot testes ut før kino i kveld! :D

  5. Ingvild

    Er veldig glad i Pygmalion, syns maten er veldig god og de har godt utvalg i vegetar.

Legg igjen en kommentar

