Urtemedisin: Brennesle

Urter er naturens eget apotek og kan brukes for å lindre en rekke plager. Selv har jeg i mange år brukt urter ved lettere plager som forkjølelse, hoste, mageknip og kvalme, samt for å rense og avgifte kroppen. Først ut i min nye «spalte» om urtemedisin er brennesle.

Brennesle vokser verden over og er kanskje mest kjent for at man brenner seg på den. Nye skudd kan plukkes om våren og brukes både som styrkemiddel eller som grønnsak. Brennesle er fin å lage suppe av og skal smake litt som spinat.

De overjordiske plantedelene inneholder virkestoffer som flovonoider, aminer (histamin, kolin, acetylkolin og serotonin), glukokvinon og mineraler (kalsium, kalium, kiselsyre og jern).

Bildet er lånt fra http://www.dinside.no

Egenskaper og virkning: vanndrivende, urindrivende, utrensende, avgiftende, strykende, sammentrekkende, blodstillende, øker blodgjennomstrømningen til huden, galledrivende, immunstyrkende, blodsukkersenkende, allergimiddel, mot forstørret prostata og betennelseshemmende.

  • Utrensende: Nesle brukes mest grunnet den utrensende effekten. Den er vanndrivende, øker urinproduksjonen og fjerne avfallsstoffer. Den lindrer også mange hud- og leddproblemer.
  • Sammentrekkende: Nesle stopper eller demper blødninger fra sår og nesen samt sterke mensturasjonsblødninger.
  • Allergi: Nesle brukes i behandlingen av høysnue og insektsstikk. Neslejuice kan brukes ved nærkontakt med brennesle.
  • Annen bruk: Bladene hjelper mot anemi og øker melkeproduksjonen hos ammende. Roten brukes mot godartet, forstørret prostata. Brenneslesalve er effektivt mot eksem.

Tyske forskere har også vist at brennesleblader virker betennelseshemmende og leddgiktpasienter som tok 50 g nesle hver dag rapporterte om en betydelig bedring av symptomene.

Selv har jeg så langt brukt brennesle som te og kjøper for det meste tørket brennesle fra Kloster eller Helios. Man kan også plukke brennesle selv og tørke, men bruk da brennesle som ikke vokser i nærheten av bilveien eller andre forurensende steder. I tillegg har jeg brukt Urtekram sin brennesleshampoo som skal være effektiv mot flass.

Brennesle er avgiftende og rensende i seg selv, men blandet med løvetann gir den enda bedre effekt. Blandingen er også fin å bruke dersom du har vannansamlinger i kroppen. På grunn av den rensende effekten både brennesle og løvetann har, kan man oppleve å få kviser og uren hud i begynnelsen. Dette er bare et tegn på at kroppen skiller ut avfallsstoffer og vil gå over etter noen dagers bruk.

Kilde: rolv.no og Damms store bok om medisinske urter (s. 146)

Tørket, økologisk brennesle fra Helios kan kjøpes HER.

Generelt styrkende, demper veksten av prostatakjertelen, stimulerer dannelsen av røde blodlegemer, øker blodgjennomstrømningen til huden, astringerende (sammentrekkende), blodstillende, sårhelende, smertestillende, betennelseshemmende, immunstyrkende, utrensende, avgiftende, urindrivende, fjerner vann i kroppen, renser nyrene, galledrivende, melkedrivende, blodsukkersenkende, blodrensende, antirevmatiske, antiallergisk, stimulerer hårveksten og beskytter mot skjørbuk.
8 kommentarer

Filed under Urtemedisin

8 responses to “Urtemedisin: Brennesle

  1. nå fikk jeg lyst på brennesle te med stevia :D løp og kjøp

  2. Takk for sirupstips ;)

  3. Har faktisk laget suppe av brennesle en gang. Plukket selv og laget fra bunnen av. Leeeenge siden, men husker det var godt, men uvant.

    • Har en mistanke om at jeg ble foret med brenneslesuppe da jeg var liten. Innbiller meg liksom at jeg vet hvordan det smaker så regner med mine alternative foreldre puttet det i meg både titt og ofte ;)

  4. Jeg lagde min egen brenneslete i fjor, og i år skal jeg gjøre det samme. Det var kjempeenkelt, og veldig godt! Nå er jeg tom, så da sverger jeg til Helios sin. Kanskje jeg også skal prøve meg på suppe til sommeren?

    • Jeg har også lyst å lage min egen brennesle-te. Fikk sitronmelisse-te av mamma som hun hadde tørket selv og den var kjempegod. Kanskje det blir suppe også? Er jo både gratis og sunt så lenge jeg kommer meg ut av sentrum og finner brennesle som ikke er full av veistøv og annet drit.. :)

  5. Kristin

    Hvordan er det å spise brennesle rå? F eks i smoothies eller lignende?

Legg igjen en kommentar

