Zupperia – supper og mer til en billig penge

Zupperia i Nordahl Brunsgate 9 ble åpnet i 2000 og er Bergens eneste supperestaurant. For et års tid siden åpnet de en ny filial i Vaskerelven 12 og personlig liker jeg meg mye bedre på den nye Zupperia’en, mye fordi jeg synes det er koseligere, ryddigere og mindre kantinepreget der. I tillegg er det færre medlemmer av barnevognmafiaen på den nye filialen, noe som gjør støynivået mer akseptabelt.

Menyen på Zupperia består av et utvalg supper. Dessverre er det få vegetarsupper på menyen, så tidligere har jeg spist en del «Alentejo»-suppe, en smakfull tomatsuppe med egg. De siste to gangene jeg har vært på Zupperia har jeg spist den asiatiske biff-nudelsuppen «Pho» (se bildet under). Min kjære likte den ikke så godt den gangen han smakte den, men i min munn smakte den fantastisk. For de som er glad i brun saus og gryteretter kan viltsuppen «Rudolfsuppe» være et godt alternativ. Den består hovedsakelig av reisdyr, sopp og fløte. Min kjære liker den svært godt, men blir gjerne ertet litt for at han spiser en skål med brun saus. God er den uansett.

I tillegg til supper serverer Zupperia en rekke lunsj- og hovedretter. Kvaliteten og smaken på disse kan variere litt, men hvis du ikke vil ha suppe finnes det i alle fall alternativer. «Dagens» er alltid lasagne med salat og brød til 99 kroner så strengt tatt burde det vel hett «årets»..

  • Lokale: De nye lokalene i Vaskerelven er koselige, mens de gamle i Nordahl Brunsgate er mer kantinepreget og, i mine øyne, ikke like koselige.
  • Service: Man bestiller ved disken og får maten servert til bordet. I Vaskerelven har de også bordservering. Servicenivået er bra i Vaskerelven, men uten det lille ekstra. Rask service og maten kommer også raskt.
  • Mat: For det meste varierte og gode smaker. Mye asiatisk på menyen, men også europeiske retter. Supper, lunsj, hovedretter og desserter.
  • Drikke: Standard utvalg av brus, juice og alkohol.
  • Pris: Man kan bli mett for under hundre kroner og for mindre enn tohundrelappen kan man kjøpe det meste på menyen.

Besøk hjemmesiden til Zupperia HER og ta en kikk nærmere på menyen.

11 kommentarer

Filed under Bergen, Restauranter og spisesteder

11 responses to “Zupperia – supper og mer til en billig penge

  1. ÅH restauranthjemmesider med musikk!! Sukk.

    Haha skål med brun saus, men jeg skal ikke si noe for han jeg bor med hadde lett bestilt brun saus han og. Alt som ikke er i pulverform fra toro er farlig… uff.. jeg prøver å omvende ham :P…

    Hørtes ut som en fristende og billig sted, helt klart.

  2. Her var det noe for alle :-D Suppene ser gode ut!!

  3. Betty

    Jeg vet nå ikke jeg, hva som skal sies om servicen på Zupperia. Jeg har vært med på veldig mye forskjellig. Nå har jeg bare vært på den «gamle», og der har jeg opplevd at bordet vi sitter og spiser og har det hyggelig ved plutselig blir parkeringsplass for en isboks full av telys mens servitøren står der og nærmest «invaderer» måltidet med sin telyssortering, noe som ikke er særlig koselig. Også har de begynt å ta bestilling ved bordene der også, men det fungerer veldig dårlig midt i middagsrushet fordi de gjerne er altfor få mennesker på jobb, og man blir fort glemt, selv om det første en hører når en går inn, er «jeg kommer».

    Den ene gangen jeg spiste lasagne der var den nesten pinlig dårlig, den var temmelig smakløs og bar preg av å ha vært oppvarmet fra frossen tilstand i mikroen. Men den suppa de er aller mest kjent for, Tom ka gai, er jo helt fantastisk, selv om man ikke helt vet om den skal spises med kniv og gaffel eller med skei.

    Jeg klarer liksom aldri helt bestemme meg for om jeg liker Zupperia eller ikke.

    • Jeg likte i grunnen aldri Zupperia før den nye i Vaskerelven åpnet. Hverken servicen eller lokalet i Nordahl Bruunsgate har vært noe å skryte av. Lasagnen har jeg aldri smakt, men samboeren min er enig med deg i at den ikke er god. Jeg har derimot vært fornøyd når jeg har vært på Zupperia i Vaskerelven og har derfor bestemt meg for at jeg liker stedet. Han ene servitøren er veldig hyggelig, mens han andre ser litt streng ut. Men de gjør jobben sin. Og jeg holder meg til suppe for det er nok det de kan best på Zupperia..

  4. Min Tom kah gai var nydelig og smakte akkurat som den gjør i Thailand, og porsjonen var kjempestor, til og med stor nok til meg:-)

    Den i vaskerelven var mye koseligere enn den andre, men uansett pluss til begge for barnevennlighet.

  5. Hanna

    Og den woken med kremet scampi er helt fantastisk god!
    Selv om jeg alltid tenker at jeg skal prøve noe nytt når jeg er der, ender jeg opp med den samme gamle. Litt dyrere enn suppene men utrolig god :)

  6. L

    Må bare si at den urtebakte steinbiten de serverer (til latterlige 198 kr) er helt himmelsk god! Den bør alle prøve =)

  7. Camilla

    Min kjære og jeg var på Zupperia for første gang i dag(den som ligger i vaskerelven) Jeg hadde hørt at servicen var det så som så med, og det stemte veldig. Det tok lang tid før det kom en servitør og tok bestilling. Det tok også veldig lang tid før maten kom, men det var greit nok, siden det var søndag og mye folk. Jeg bestilte biffburger og den var veldig god. Min mann bestilte pepperbiff, og det var HELT FORFERDELIG! De må ha tømt ei hel bøsse med pepper oppi der – svettet rant nedover ansiktet til mannen min. Jeg klagde, og sa at vi ikke var fornøyd, og fikk da bestille en ny rett. Så det var jo bra. Men det tok lang tid, og vi måtte også spørre to ganger etter regningen, og det tok 25 min fra siste gang vi spurte til regningen kom – det er dårlig. Og det stod folk utenfor å ventet på å få bord. Maten var grei, men servicen var dårlig. Vi hadde tre forskjellige servitører mens vi var der, og det virker veldig uryddig.

    • Høres ikke bra ut. Min erfaring er at det ofte er best å gå i kassen å betale når man er der. De er ikke helt strukturert nei…

  8. misha

    Zupperia er et sted man bør unngå å besøke. Det er flere grunner:
    1. Maten er dårlig, supper er så smakløst at det er en skandale å kalle stedet Zupperia…

    2. Service er på bunnivå. De asiatiske snakker dårlig norsk og smiler aldri. Det er kun få som jobber, mens det er fullt hele tiden. Rart at det ikke er flere som jobber.

    3. Hovedgrunnen: dårlig lederskap i restauranten. Jeg kjenner noen utlendinger som prøvde å jobbe der. Det virket som alt er ustrukturert der. Servitør har mange oppgaver – de må nemlig også ta oppvask i rushtiden.
    Sjefen vil ikke betale for at flere jobber slik at det gir bedre service, han tenker for å tjene mest mulig. De nye får ikke mange sjanse heller, etter en døgn forsvinner de fleste, de gir ikke opplæring.
    Sjefen skryter alltid seg selv at det er hyggelig å jobbe der, men det finnes ingen HMS regler, betaler ganske dårlig for en stressende jobb. Han respekterer ikke sine ansatte i det hele tatt.

Legg igjen en kommentar

