Lilla bokhvetegrøt for liten og stor

Jeg har tidligere laget bokhvetegrøt etter en oppskrift som jeg fant i mammas helsekost-kokebok fra 70-tallet. Favoritten min er å blande frosne blåbær i grøten slik at den får en nydelig lillafarge. Jeg har ikke barn selv, men jeg innbiller meg at de kanskje vil like grøten bedre om den er lilla?! Uansett, oppskriften kommer under bildet. Prøv deg gjerne fram med å ha i andre ingredienser, for eksempel supermat som kakaonibs og bipollen.

Lilla bokhvetegrøt (3-4 porsjoner)

  • 1 dl rosiner eller fikenterninger
  • 1 liter vann
  • 1/2 dl malt linfrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 2 dl bokhvetemel
  • frosne blåbær

Legg rosiner eller fiken i vannet for å svelle et par timer. Visp inn linfrø, sesamfrø og bokhvete og la det hele koke 2-3 minutter. Ha i blåbær på slutten av koketiden og rør godt.

Serveres som den er eller med melk eller litt søtning på.

7 kommentarer

Filed under Frokost

7 responses to “Lilla bokhvetegrøt for liten og stor

  1. Anita

    Husker jeg lagde denne grøten sist du blogget om den, og den var kjempegod! Lenge siden jeg har lagd den nå så den må nok lages igjen:)

  2. sv: Haha, det var jo en måte å si det på. Hehehhe, god helg! :D

  3. Brukte før å lage en slags type grøt av og til, der mesteparten besto av bær. Jeg ga grøten det «spesielle» navnet, Carita’s bærgrøt :P
    Men fikk veldig lyst til å lage denne varianten :) Bær + grøt = yum!

  4. Kuult! Jeg googlet koketid på bokhvete og kom hit. :D Bruker du grynene? Altså hele?

    Skal teste grøten din men vil at det skal gå fort helst.. Klemmen!

    • Bruker bokhvetemel. Ser jeg burde skrevet det i oppskriften… Når du bruker bokhvetemel er grøten veldig rask å lage. Litt spesiell smak og litt seig konsistens, men både sunt og godt :)

Legg igjen en kommentar

