Sukkerfri marsipan med sjokoladetrekk

Forrige uke hadde jeg besøk av Anette og vi arrangerte et aldri så lite juleverksted. I stedet for dorullnisser laget vi (selvfølgelig) noe vi kunne spise, nemlig sukkerfri marsipan med sjokoladetrekk. Nydelig!!

Jeg var tom for både yacoonsirup og agavenektar og vi puttet derfor i litt Captain Morgan Spiced Gold i marsipanen siden dette er en type rom med vaniljeettersmak. Også sjokoladen skulle hatt en liten døsj agave eller yacoon i seg så ha det gjerne i dersom du vil lage denne oppskriften. Litt honning kan også funke, iallefall i marsipanen.

Anette og jeg var litt uenige i om maripanen smakte for mye sukrin, men etter litt tid i kjøleskapet (jeg for min del klarte å ikke spise opp alt på en gang) forsvant sukrinsmaken og jeg likte den bedre. Skal lage en ny dose så fort jeg får tid nå når jeg har fått mer kakaosmør og agavenektar i posten.

Anette har laget marsipan før, men oppskriften ble til underveis. Vi manglet noen ingredienser til sjokoladen så litt triksing og miksing ble det der også, men i mål kom vi. Her er en omtrentlig oppskrift på herlighetene:

Marsipan:

  • 4 dl kvernede mandler
  • 4 ss sukrinmelis
  • 1/2 ts vaniljepulver
  • 1 eggehvite
  • 1/2 ts rom (kan sløyfes eller byttes ut med noe annet godt fra barskapet)

Bland alle ingrediensene til det ser ut som marsipan. Ha i mer tørt eller vått hvis det trengs. Rull kuler, dypp de i sjokolade og sett i kjøleskapet for å stivne.

Sjokoladetrekk:

Smelt kakaosmør og kokosolje i vannbad. Bland i de tørre ingrediensene og rør godt slik at det ikke blir klumper. Smak til med søtning.

HER er link til Anette sitt innlegg om marsipanlagingen :)

15 kommentarer

Filed under Godteri/konfekt, Oppskrifter

15 responses to “Sukkerfri marsipan med sjokoladetrekk

  1. Mine kom seg liksom ikke til et godt opphold i kjøleskapet siden de ikke engang holdt hele bilturen hjem. Ikke noen sak å spise 30 marsipankuler vel. :-)

    • Hehe! Jeg prøvde å spare litt på de jeg… Når jeg gjemmer de for meg selv i kjøleskapet så glemmer jeg faktisk av og til at de er der.. skulle ønske det samme gjaldt smågodt og melkesjokolade og annet usunt snacks :p

  2. nam nam!! Jeg synes marsipan blir best når den har stått litt. Mandelsmaken kommer bedre fram!!

    Så fin julestemning på bloggen din. Header og snø :-D

  3. Magne D. Antonsen

    Hei Helene, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget inn som en av dagens anbefalinger på Lesernes VG.

  4. Artig blogg:)
    hvordan får man snø på den? syns jeg kom over det et eller annet sted, men har glemt hvor;)

  5. Hei,
    flott blogg! Får jeg linke til deg?
    Hege

  6. Hildi

    Nam! Synd jeg ikke liker marsipan, de ser veldig yummi ut :)

  7. morgansilver

    Flott blogg!! :) Reblogger og sender folk hit jeg, for her var det mye snadder :))

  8. Tilbaketråkk: Sukkerfri marsipan med sjokoladetrekk (via food is my religion!) « MorganSilver's Noatun

  9. Tilbaketråkk: Marsipan de Ivaro « food is my religion!

Legg igjen en kommentar

