Rå frokostblanding med yacoonrot

For å få litt forandring i hverdagen generelt – og frokostverdenen spesielt – laget jeg i går en frokostblanding basert på frø. Jeg brukte det jeg hadde tilgjengelig og ble storfornøyd med resultatet.

I stedenfor food prosessor brukte jeg den lille kvernen som hører til stavmikseren. Frøene ble nærmest finmalte, men for min del gjør ikke det noe. I tillegg kjørte jeg en halv pose tørket yacoonrot i kvernen og fikk dermed litt mer smak på blandingen, samt litt mer å tygge på.

Som vanlig ble blandingen laget uten bruk av nøyaktige mål, men jeg brukte omtrent like mye av hver frøtype. Juster oppskriften etter hvor mye frokostblanding du vil lage i første omgang.

Frokostblanding

  • 1/2 pose yacoonrot, tørket (kan sløyfes eller erstattes med andre typer tørket frukt eller bær)
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl solsikkefrø
  • 1 dl gresskarkjerner
  • 1 ts bipollen

Kjør alt i en blender eller food prosessor og mal det til ønsket konsistens. Oppbevares i en tett og tørr beholder.

Bruk gjerne litt frokostblanding i lavkarbobrødet, smoothien eller i en frisk morgendrikk.

2 kommentarer

Lagret under Frokost, Oppskrifter

2 Svar til “Rå frokostblanding med yacoonrot

  1. Spiser mye av dette, gjerne med tjukkmelk og bær, men har liksom ikke fått somla meg til å lage en stor blanding enda. Driver å småblander litt hver dag. Velidg ineffektivt… men så blir det jo litt variasjon også da.

    • Greit med litt variasjon. Jeg for min del fant ut at jeg måtte lage litt når jeg først var i gang slik at det blir tid til å spise frokost før jobb. Veldig greit å ha til en enkel kvelds også.

Legg igjen en kommentar

