Pygmalion – en renere smaksopplevelse

Bergen

Pygmalion økokafé og galleri (Nedre Korskirkealmenning 4) åpnet i 2002 og ser ut til å ha fått fotfeste i byen. Stedet tilbyr en spennende meny som hovedsakelig baserer seg på økologiske matvarer. Nettopp dette fokuset på økologi har gjort at jeg har besøkt Pygmalion flere ganger – og kommer til å vende tilbake med jevne mellomrom.

På fredag var jeg og min søster på vift i byen og bestemte oss for å spise middag på Pygmalion. Min søster bestilte Veggie burger, mens jeg gikk for «Dagens» – vegetarlasagne med salat og brød. Jeg hadde veldig lyst å prøve pannekakene med brie og sprøstekt bacon, men det får bli neste gang.

Lasagnen var velsmakende, rik på smak og ble servert med nydelig grovbrød med pesto på. Veggie burgeren var derimot en anelse tørr, men slik blir det ofte når man bruker linseburger inni hamburgerbrød. Selve linseburgeren var god på smak, men jeg for min del tror den kunne smakt bedre sammen med for eksempel bakte grønnsaker, salat og saus i stedenfor som hamburger. Anyway, det er langt fra den verste vegetarburgeren som serveres i Bergen by…

Jeg har tidligere spist veggie burger og vegetarwraps på Pygmalion, men det er lenge siden så jeg har liten formening om hva jeg da mente om maten. Min kjære har spist pannekaker der noen ganger og anbefaler å prøve de. Jeg gleder meg i alle fall til å dra der å spise fylte pannekaker en dag snart.

  • Lokale: Koselige lokaler i gammelog orginal stil.
  • Service: Man bestiller i baren og får maten servert til bordet. Servitøren helt midt på treet på servicenivå denne gangen.
  • Mat: Maten smaker hjemmelaget og «rent». Hovedsakelig økologiske råvarer og de har flere vegetarretter på menyen.
  • Drikke: Godt utvalg i økologisk te. Lager kaffi i ulike varianter og har alkoholservering. Hansa på tapp, økologisk øl på flaske.
  • Pris: Man kan bli mett for rundt hundrelappen eller spytte i litt ekstra og få et realt måltid. Dagens kostet 155 kr da vi var der.

Besøk Pygmalion sine hjemmesider HER og les mer om stedet.

3 kommentarer

Lagret under Bergen, Kafeer og utesteder, Restauranter og spisesteder

3 Svar til “Pygmalion – en renere smaksopplevelse

  1. Siljel

    Har hørt at eieren/eierne behandler sine ansatte skikkelig dårlig og blåser langt i alle arbeidsmiljølover. Det setter en ordentlig sperre for meg å gå hit. Leste det på BT sin Smith og Smule anmeldelse, i kommentarene. Hvordan synes dere andre at det virker sånn jobbmessig? Klarer ikke støtte et sted som er dårlig for de ansatte.

    • Hmm, dette har jeg ikke hørt før og har ikke hatt dårlige opplevelser relatert til arbeidsmiljø de gangene jeg har vært på Pygmalion. Jeg søkte til og med på jobb som ekstravakt der en gang, men kanskje like greit jeg ikke hørte noe mer…?

  2. Jeg kan gå der og snoke, jeg er ganske flink til det! For jeg var innom en snartur en gang og fikk smake pannekakene med brie og bacon som vennen min spiste da og det var så godt at jeg gjerne vil kunne spise der med god samvittighet. Det er dessverre ikke uvanlig at det er dårlige arbeidsforhold i den bransjen, men tar man vare på jorda med respekt burde man også respektere mennesker, hvis ikke er det bare kvasi-øko.

Legg igjen en kommentar

