Kokebanan og tips til bruk

En lite kjent frukt her i Norge er kokebanan/melbanan, men på verdensbasis er kokebananen faktisk den mest spiste banansorten og i mange land den viktigste næringskilden for befolkningen. Kokebanan inneholder mye stivelse og gir noe mer energi enn en vanlig banan. Den er også rik på A-vitamin og mineraler.

En afrikaner lærte meg en gang i tiden å bruke kokebanan – eller plantain som det heter på engelsk – i forskjellige retter. I mange afrikanske retter er kokebananen ypperlig å bruke som et vegetaralternativ sammen med ris og saus. I San Francisco fikk vi servert en tapasrett som inneholdt kokebanan og selv bruker jeg den til litt forskjellig når jeg først kommer på å bruke den. Prøv den gjerne i wok sammen med andre grønnsaker.

Kokebananen kjøpes i innvandrer butikker, men er best å bruke når den begynner å bli gulbrun. Når den er helt grønn er det vanskelig å få av skallet og den er blir litt «rar» på tungen, på samme måte som en umoden banan.

Selv er jeg glad i fritert kokebanan - enkelt og godt. Ta av skallet på kokebananen og skjær den i skiver som du legger i en skål. Ha litt salt over og la stå litt. Stek bananbitene i rikelig med olje til de er gjennomstekte og gyllenbrune på begge sider. Serveres som de er, til tapas eller med ris og saus. De er også gode å dyppe i litt sweet chilli-saus.

Desto mer moden kokebananen er, desto søtere er den. En godt moden kokebanan kan derfor stekes/friteres og brukes som en dessert. For mer informasjon om kokebananen og tips til bruk, se frukt.no eller bama.no

9 kommentarer

Lagret under Ukategorisert

9 Svar til “Kokebanan og tips til bruk

  1. Spiste jeg og dette i San Francisco?

    Har smakt denne med tomatsaus hos deg tror jeg?

    Jeg fikk rå sjokolade, rå granola, spirulina og gojibær i posten igår forresten:-) Nå er det ikke grenser for hvor sunn jeg skal bli ;-)

    • Nice!! Jeg fikk rå sjokolade for en ukes tid siden, men har faktisk ikke smakt på den enda… Hadde gojibær i smoothien i dag (best når en legger de i vann litt først) og det smakte yummi.

      Husker bare vi fikk en rett og jeg og James snakket om at det var plantain. Var blandet med masse andre grønnsaker så ikke noe man la merke til ved første øyekast. Godt mulig jeg har laget det til deg en gang med tomatsaus ja. Jeg digger å spise den fritert uten noe spesielt til. Smakte godt til frokost i går (går litt dårlig med lavkarbo om dagene…) :p

      • Det er tydelig at du er laget av noe annet (sterkere materiale?) enn meg, ha en ny sjokolade i en uke uten å smake???
        Hehe, det skjer ikke her:-)

        Jeg har spist granola til frokost siste dagene, mye karbo i det og, men tenker litt at sukker og hvetemel fortsatt er det verste og at frukt og grønnsaker med unntak av poteter er lov uansett. Det er ikke nødvendig å ha en diett man ikke trives med, da går det jo bare åt skogen.

      • Helt enig! Sukker og hvetemel er det verste… Jeg for min del holder meg fremdeles unna hvetemelet sånn i hovedsak, men sukkerinntaket har dessverre vært høy i det siste. Og føler jeg meg fresh? Noop!

        Jeg skal ikke skryte på meg at jeg klarer å la sjokoladene ligge, men er i byn for tiden og de er på Askøy så da ble det bare sånn… ;)

  2. Ville bara tipsa om den pågående tävlingen där du kan vinna en signerad kokbok… http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=109

  3. Suppen så himmelsk ut:)

    Hilsen Line

  4. Tilbaketråkk: Macadamianøtteost og tips til bruk | food is my religion!

  5. Therese

    Hei,
    Hvor får man tak i kokebanan i Bergen? Vet du tilfeldigvis hvor man får kjøpt yuca/casava også?

    • Hei! Beklager sent svar… har vært bortreist :)

      Kokebanan får du kjøpt på Oliven Mat (ved Marken) og sikkert på andre internasjonale butikker også. Yuca/casava har jeg ikke vært borti og vet heller ikke hvor man får tak i det her i Bergen. Er litt lettere å skaffe slikt i Oslo dessverre… :(

      Helene

Legg igjen en kommentar

